Mijn eerste blog #spannond

20 januari 2016 - Sundsvall, Zweden

Hej toffe thuisblijvertjes van me,

Ik weet dat jullie naar een update smachten en zal jullie dan ook niet al te lang in onwetendheid laten. Alweer zeven etmalen geleden liet ik alles en iedereen achter om een nieuw leven te beginnen in een ander werelddeel. Het afscheid viel zwaar en ik kan niet zeggen dat iedereen zijn tranen in bedwang kon houden. Ik ben hier nu een week en ik zal maar met de deur in huis vallen: ik ben een ander mens.

Al het bovenstaande moet je met een korrel zout en een snufje fa2 nemen.

Maar eerlijk, nu de turbulentie uit mijn systeem is en ik gewend ben aan de snijdende kou heb ik echt een hele goede tijd. Mijn huisgenootjes zijn prima en al het meubilair is recht uit de Ikea catalogus gewandeld, ik voelde me er direct thuis. Om een compleet beeld te schetsen: Zweden is eigenlijk een soort combinatie van Limburg en Urk. Er zijn veel bergen en het voelt alsof de tijd hier stil staat.
Wanneer ik voor het laatst zo'n dik pak sneeuw heb gezien? Ik weet het niet meer precies maar het was ergens in de tijd dat MSN nog gaande was en de Amerikaanse presidenten zo wit waren als mijn uitzicht. Zweden doet niet aan global warming. Als ik de huur niet meer kan betalen bouw ik wel een iglo. #yolo

De kans dat de huur me gaat nekken is trouwens groot want het leven hier is duur. Mam als je dit leest, stuur geld.

Het enige waarin Zweden onze Neerlandse natie nog wat kan bijbrengen is de trein. NS, lees mee. Ondanks de ingepeperde rails reden deze langwerpige tanks strak op schema en als ik 's avonds in bed lig droom ik over de WiFi. Ik kon alle 9 seizoenen - How I Met Your Mother tegelijkertijd in 1080p streamen.

-vermijd de HIMYM spoiler en skip de volgende regel even.. -

De verbinding was zo intens snel dat de moeder al dood was voordat Ted haar überhaupt kon ontmoeten #oepsie #spoiler #sorrynotsorry

De nachtmerrie dat ik mijn dagen hier eenzaam door zou gaan brengen komt tot op heden niet uit. Hoewel er hier meer elanden dan mensen zijn heb ik veel humane vrienden de mijne gemaakt. Erg handig gezien het feit dat de slijterij 21+ is. Ik heb mijn huisgenoten al meermaals lief aan moeten kijken om mijn bier-stash compleet te houden. Naast het nuttigen van de nodige alcoholische dranken wordt er ook regelmatig samen ontbeten en gekookt in de keuken. Waar ik overigens geschiedenis schrijf. Ik heb al 3 tosti's (inclusief broodrooster) verpest en ik kwam erachter dat ik alleen maar pasta gerechten ken. (Stuur magnetron maaltijden, please)

Verder heb ik me zelfs buiten de gezamenlijke keuken mogen begeven. Op de piste, vergelijkbaar met de beginners baan van Snowworld, shine ik gelukkig wel hard. Daarbij heb ik wegens mijn gebrek aan richtingsgevoel het stadje ook al grondig verkend. Ik zal jullie binnenkort verblijden met wat fotootjes van dit pittoreske plaatsje.

Zo'n 30 minuten wandelen verderop ligt een bevroren meertje. Erg mooi. Zo viel het toch allemaal wel mee toen we deze gister overgestoken hadden en tot de ontdekking kwamen dat de piste doordeweeks alleen 's avonds geopend is.

En op educatief gebied: Vandaag is mijn eerste schooldag. Hierna kan ik gelukkig weer een week uitrusten en me mentaal voor te bereiden op de 6 uur lesuren waar ik volgende week geacht wordt aanwezig te zijn. Dit waarschijnlijk zodat ik alle kennis optimaal kan absorberen.

Ik boek hem weer!
Adieu, tot snel, of zoals ze hier zeggen: Våt hund!

1. Mam:
    20 januari 2016
    Fijn om te horen dat je je al helemaal thuis voelt daar. Misschien moet ik toch dat kookboekje nasturen. Kun je naast het snowboarden ook schaatsten daar? Zo'n bevroren meer vraagt toch om een schaatsbaantje. Ik zou zeggen maar wat minder investeren in de bier-stash en boodschappen bij Lidl. Succes!
  2. Pa:
    20 januari 2016
    Hé Mar, dacht ik dat je eindelijk flink aan de studie zou gaan. Not! Ik ben natuurlijk erg blij dat je daar niet verpietert van de heimwee en lekker snel vrienden maakt. Misschien kun je dat netwerk inzetten als koksmaatjes en wat minder naar de slijterij sturen.
    Ben benieuwd naar de eerste foto's. Veel plezier!
  3. Baris:
    20 januari 2016
    Sundsvall is super, ik was er voor een summer school bij Mid sweden university. Prachtige plek!
  4. Wybe en roel:
    Hai marrit
    Ook hier is buiten nog net wit. Samen met je opa zit ik bij de italiaan in joure aan de special pasta met wildezwijnen ragout en hebben we je leuke blog gelezen. Mooi dat je het gezellig hebt indat verre zweden en de groeten aan rudolph het rendier!
    Wybe en roel
  5. Pake en Beppe:
    21 januari 2016
    Hallo Marrit hier even een mailtje uit Joure hoe is het vandaag gegaan voor de eerste keer naar school nou geen probleem denken wij was het een lange dag vandaag doe maar goed je best dan komt het allemaal wel goed hier alles oké Beppe gaat nu naar gym veel liefs van Pake en Beppe